Emigreren

Nieuws, gebeurtenissen en discussies over het dagelijkse leven in Slowakije

Emigreren

Berichtdoor petje » za 10 feb 2007, 23:24

In het oude forum is er ook al eens over gesproken, maar toch wil ik het graag nog een keer aansnijden, nl:
emigreren en dan bedoel ik van NL naar SK.
Zouden diegene die dit al gedaan hebben mischien hun reden en ook de voor en tegen willen opschrijven.
Dit zou de mensen die er nog over twijvelen mischien kunnen helpen.

Met groet Patrick.
petje

Berichtdoor ine » ma 12 feb 2007, 14:26

Goed onderwerp,petje.
ine

Berichtdoor petje » wo 14 feb 2007, 18:36

ik vind het best jammer dat nog niemand heeft gereageerd behalve Ine.
Is er verder niemand die ons wil vertellen waarom hij of zij naar SK is verhuist, hoe het gegaan is, enz.
petje

Berichtdoor Patrick » do 15 feb 2007, 00:33

Ik vind het ook zonde dat er nog geen reacties zijn gekomen op je vraag. Maar goed, het forum is nog jong, en ik denk (hoop) dat dit topic binnenkort wel gaat leven.
Patrick
Site Admin

Berichtdoor Daria » zo 18 feb 2007, 15:33

Patrick schreef:Ik vind het ook zonde dat er nog geen reacties zijn gekomen op je vraag. Maar goed, het forum is nog jong, en ik denk (hoop) dat dit topic binnenkort wel gaat leven.

Liefde, liefde, liefde...
voor een meisje, voor het land, natuur, ruimte, mogelijkheden... ?
Daria

Berichtdoor ine » zo 18 feb 2007, 16:21

Alles rozengeur en manenschijn?
ine

Berichtdoor Paul » ma 19 feb 2007, 10:05

Inderdaad zou het leuk zijn als mensen reageren. Waarom zijn zij naar SK gegaan? Kan liefde zijn of werk, de rust misschien, de mooie omgeving, het is daar wat goedkoper dan bij ons. Misschien om te overleven na pensioenering of zo?
Misschien helpt dit een stuk verder......
Paul

Berichtdoor ine » ma 19 feb 2007, 10:44

Wat zijn de leuke kanten van het wonen in SK en wat de negatieve kanten? Hoe ervaar je zo,n cultuuromslag, is het wat je je er van hebt voorgesteld?
Is het een opluchting om Nederland of België achter je te laten, of zijn er ook gevoelens van heimwee?
ine

Berichtdoor reinier koorenhof » ma 19 feb 2007, 16:59

Er zijn honderden rdenen waarom mensen hun land verlaten. Ik denk dan ook dat de antwoorden in de gestelde vragen kunnen worden terug gevonden. Er is niet een link te vinden waarom iemand emigreerd
Kijk ook eens op www.westernriders.sk
reinier koorenhof

Berichtdoor ine » ma 19 feb 2007, 18:41

Alle emigraties zullen een persoonlijke achtergrond hebben.Niet iedereen vertrekt om dezelfde reden.
ine

Berichtdoor brigitte » ma 19 feb 2007, 22:51

Toch eens een antwoord .jaja wij zijn hier 2 jaar geleden beland als Belgen in sk.Ja ,door het werk van mijn man ,uitbreiding van belgische fabriek.voordelen in het begin ?ja goedkopere leefomstandigheden daarmee bedoeld slovaaks eten enzo voort.Maar naar onze belgische verwen gewoonte niet zo interesant te noemen,gevolg aankoop vlees juist over de grens van bratislava ,oostenrijk.Voor alles een oplossing dus.
Dokters gratis, tandartsen zelfde prijs dan belgie.Nu veel slovaken die van alles beloven om te helpen ,opgepast dus veel beloven weinig rezultaat.Maar ja nu zijn we aan het bouwen met veel geduld ,anders nadelen zijn er niet zo ,de taal is moeilijk maar als ze zien dat je je best doet zijn ze heel behulpzaam.Het land is prachtig maar kijk niet te veel naar het afval op de baan ,ik denk dat ze nr 1 zijn in afval storten.Zoals in ieder land zijn er voor en nadelen ,dus mensen laat je niet te veel wijsmaken van beloftes op voorhand voor vertrek.Gewoon doen zou ik zeggen je past je aan hoe je zelf wilt en kunt.Ben je een sociaal mens met omgang en openheid ben je hier wel goed.Een keer je aanvaart bent loopt alles vanzelf.Maar een ding, blijf op je goede een buitenlander is gemakkelijk op te leggen denken ze.Wij zijn altijd op ons goede dus.Veel tips heb ik niet als iemand wil vertrekken.Heimwee heb je altijd wel eens ,dat is zo een beetje als op reis gaan , waneer we nu na 2 jaar op verlof geweest zijn naar Belgie zijn we ook blij terug thuis te zijn.familie heimwee is goed op te lossen via pc en webcam .de tijd gaat zo vlug het is vakantie tegen dat je het weet .waarom de sprong niet wagen dus.Het is een belevenis die niemand je meer kan afnemen Er is wel werk maar beleef het ook als een uitdaging ,slovakije heeft hele mooi streken die zeker de moeite zijn.Financieel is het voor restaurants en uitstappen stukken goedkoper dan Belgie.Maar daarvoor doe je het niet he .Daarvoor ben je dus vakantie ganger.Zo in het kort mijn idee van sk en vertrekken naar sk.Geen spijt van zou ik zeggen.Aan allen die de stap wagen veel geluk zou ik zeggen.groetjes . Brigitte
brigitte

Berichtdoor ine » di 20 feb 2007, 00:12

Fijn dat je gereageerd hebt Brigitte!

Het is mooi en interessant om zo jouw ervaringen te lezen.
ine

Berichtdoor petje » di 20 feb 2007, 17:39

Ik hoop dat er nu meer mensen zullen reageren.

Is het moeilijk als buitenlander werk te vinden in Slowakije?

Groeten Patrick
petje

Berichtdoor Ludmila » do 8 maart 2007, 00:30

Ik heb heel lang nagedacht om te reageren, want er is altijd iemand, die er niet tegen kan, als je iets negatief zegt en daarom schrijf ik niet meer zo vaak. Ik ben Slowaakse en na jaaren in Nederland te hebben gewoond ben ik met mijn vriend verhuisd hier naar toe, gewoon in een dorp, waar ik vroeger naar alle tevredenheid woonde. Na heel wat slechte ervaringen heb ik heel erg spijt van, mijn vriend is allang terrug en ik raad dus niemand aan om dit zomaar te gaan doen. Je moet je echt gaan aanvragen, of je er tegen kan, of je allemaal dingen en mensen kan missen. Misschien hadden wij ook heel erg pech gehad. Mijn vriend kon ook niet meer tegen en hij begon zich zo te ergeren, dat ik vreesde voor zijn gezondheid. Jij word hier letterlijk aan de lopende band belazerd, als je iets wil regelen of koopen, afspraaken zijn niets waard, overal ligt vuil langs de wegen en in de natuur - en dat was vroeger echt niet zo erg, als een buitenlander betaal je dubbel / ja, ik ook!/
Ga eerst hier langer wonen en kijk, hoe het je bevalt en verkoop nooit je eigen huis. Na een tijdje ga je toch misschien je buurvrouw missen,je vrienden en kennissen, familie, of je fietspad, strand, ...ik zeg maar wat..
of de Hema worst. En wat denk je van de taal , die je nooit perfect gaat leren spreken! Twee weken geleden, op zaterdag, stond in dagblad SME
een korte, verdriettige stukje van een Jappanner,die hier al 4 jaar woont en steeds voel hij zich hier niet geaccepteerd, kan geen vrienden vinden.Ik kon hem heel goed begrijpen.Slowaaken zijn racisten! Kan je met die domheidd leven? Ik heb dit alles zelf meegemaakt in Nederland en hier schaam me dood voor dit soort mensen. Slowaken denken over zichzelf, dat ze leuk, gastvrij en heel erg vriendelijk zijn. Ook lang niet meer waar! Ga wat regelen hier - kan je straks ertegen? Groeiende kriminaliteit is heel erg en wordt nog erger!
Ik wil niemand ontmoedigen, alleen waarschuven. Denk goed na of het moeite waar is je rustige,ordelijke leventje en je mooie huis gaat verlaten voor de onzekere idealen. Als je geld genoeg hebt en kan je thuis opsluiten tegen de buitenwereld,of weg gaan,wanneer je maar wil, is dit best te doen. Of moeten je zenuwen van de staal zijn.
Ludmila

Berichtdoor ine » do 8 maart 2007, 11:11

Fantastisch dat je dit hier hebt neergezet. !

Ik ben het helemaal met je eens dat je héél goed moet nadenken voordat je je land gaat verlaten. Mijn man en ik overwegen zelf nog steeds. Ik herken ook zeker de dingen die jij aankaart. Het is anders om in een land op vakantie te gaan dan om er te gaan wonen. Verandering van cultuur is iets dat je goed moet overwegen.
ine

Volgende

Keer terug naar Dagelijks leven